Są to materiały znane od kilkudziesięciu lat i ciągle się rozwijają. Tapicerstwo jachtowe nie może obejść się bez takich materiałów. Nowoczesne syntetyki mogą mieć zarówno wygląd skóry naturalnej, jak i bardziej niezwykły:
Pierwsza warstwa to podkład z jednego z trzech materiałów:
Druga warstwa (polimerowa) stanowi właściwą strukturę skóry. Od niej w dużej mierze zależy grubość, miękkość i wytrzymałość wyrobu. Wykonana jest najczęściej techniką powlekania bezpośredniego lub pośredniego przez naniesienie na podłoże zmiękczonego polichlorku winylu, żywicy poliamidowej, żywicy poliakrylowej i poliuretanu lub ich kombinacji. Oprócz powlekania stosuje się kalandrowanie, laminowanie mikroporowatymi foliami poliuretanowymi lub przez napylanie podłoża pokrytego klejem, w polu elektrostatycznym, krótkimi włóknami. Więcej w dalszej części.
Trzecia warstwa ma za zadanie nadać odpowiedni wygląd produktowi. Jest to jeden z najważniejszych etapów obróbki wykańczalniczej. Są to najczęściej lakiery:
Są także stosowane tłoczenia z wzorami
Trzeba przyznać, że syntetyki rozwijają się ostatnio w zadziwiającym tempie. Najnowsze produkty w niektórych parametrach dorównują skórze naturalnej.. Cały czas jest jeszcze problem z uzyskaniem miękkiego i ciepłego tzw. chwytu, chociaż akurat w tej kwestii osiągnięcia są ogromne. Skóry syntetyczne są niestety mało skuteczne w paroprzepuszczalności i zdolności absorpcji potu. Dlatego osoba, która użytkowała takie tworzywo w nasłonecznionej kabinie jachtu, nigdy do niego nie wróci. W czasie upałów klei się do ciała, a podczas snu ślizga się na nim pościel. Gąbki wewnątrz niego gniją i pleśnieją, choć z zewnątrz tego nie widać. Z kolei obicia wykonane z poliuretanów są „oddychające”, ale łuszczą się i rozwarstwiają.
Dlatego w miejscach, gdzie nie ma bezpośredniego kontaktu z wodą warto użyć tkaniny. Natomiast w kokpicie należy stosować skóry syntetyczne, wykorzystując ich cenne zalety: Są całkowicie wodoodporne, nie wymagają praktycznie pielęgnacji, zawierają filtry UV, dzięki strukturze z zamkniętymi porami nie absorbują brudu i kurzu. Dlatego są idealne dla alergików. Bardzo łatwe w czyszczeniu. Podstawowe typy skór syntetycznych wykorzystywanych w tapicerstwie:
Ze względu na właściwości różne rodzaje skór syntetycznych najlepiej spisują się w następujących zastosowaniach:
Wszystkie te materiały produkowane są z syntetycznych włókien odpornych na UV, erozję chemiczną i biologiczną. Barwione są w masie, więc nie występuje zjawisko odbarwiania. Nałożone apretury przeciwwodne są przezroczyste, niektóre powodują lekki połysk. W materiałach najwyższej klasy stosowanych na zadaszenia impregnat skutecznie chroni przed przesiąkaniem deszczówki zebranej w zagłębieniach dachu, ale jednocześnie pozwala tkaninie „oddychać”. To znaczy, że nadmiar pary wodnej uchodzi z wnętrza łodzi, przenikając przez tkaninę. Tym sposobem nie występuje zjawisko zawilgocenia i pleśnienia wnętrza plandeki czy dachu.
Najnowszą ofertą dla armatorów jest produkt łączący w sobie zalety skajów i miękkich, szlachetnych welurów. Jest to tkanina powlekana.
Z zewnątrz wygląda jak nubuk typu Alcantara, a wewnątrz ukryta jest specjalna warstwa izolacyjna nie przepuszczająca wody, nawet w czasie wielkiej fali zalewającej pokład. Siedzimy więc na kanapie pokrytej puszystym welurem, a jednocześnie nie musimy się przejmować, że deszcz lub fala zmoczą nam gąbki wewnątrz siedzeń. Mało tego, tkanina nie nasiąka wodą, więc jest błyskawicznie sucha. Mamy zaszczyt jako jedna z niewielu firm w Europie oferować te nowoczesne produkty naszym Klientom.