Kontakt

Zapraszamy do obejrzenia naszego serwisu i zapoznania się z całością oferty. Nasi specjaliści chętnie odpowiedzą na pytania, doradzą i zaproponują rozwiązanie odpowiadające Państwa potrzebom.

Materiały na zewnątrz

SKÓRY SYNTETYCZNE, INACZEJ SKAJ, DERMA

Są to materiały znane od kilkudziesięciu lat i ciągle się rozwijają. Tapicerstwo jachtowe nie może obejść się bez takich materiałów. Nowoczesne syntetyki mogą mieć zarówno wygląd skóry naturalnej, jak i bardziej niezwykły:

Budowa warstwowa

Pierwsza warstwa to podkład z jednego z trzech materiałów:

  • Dzianina – Najczęściej poliestrowa, o splotach podstawowych lewoprawych i złożonych. Ostatnio wykorzystuje się jako podłoże dwuwarstwowe struktury dzianin rządkowych, dające tworzywom skóropodobnym niezwykle miękką powierzchnię. Dzianina jest zawsze bardzo elastyczna i miękka. Niezbyt odporna na rozrywanie. Skóra z jej udziałem jest za to rozciągliwa i doskonale układa się na meblu.
  • Włóknina – Tani, nietkany materiał otrzymany przez uformowanie runa mechanicznie lub aerodynamicznie. Z ciętych, kurczliwych włókien poliestrowych, poliamidowych, poliakrylowych itp. Łączy się je mechanicznie przez igłowanie, albo przez klejenie. Włóknina jest impregnowana tworzywem syntetycznym, szlifowana i powlekana w celu uzyskania odpowiedniej powierzchni wyrobu. Włókniny są prawie nierozciągliwe, cienkie.
  • Tkanina –Występują przede wszystkim sploty płócienne. Taki splot gwarantuje niemal jednakową wytrzymałość w kierunku osnowy i wątku. Tkaniny są stosunkowo gęste i mało rozciągliwe. Rzadziej stosuje się splot atłasowy, choć zapewnia on większą elastyczność. Splot skośny (rządkowy) stosowany jest do podłoża o wymaganej bardzo dużej wytrzymałości w jednym kierunku. Surowce: bawełna, mieszanki włókien naturalnych i syntetycznych.

Druga warstwa (polimerowa) stanowi właściwą strukturę skóry. Od niej w dużej mierze zależy grubość, miękkość i wytrzymałość wyrobu. Wykonana jest najczęściej techniką powlekania bezpośredniego lub pośredniego przez naniesienie na podłoże zmiękczonego polichlorku winylu, żywicy poliamidowej, żywicy poliakrylowej i poliuretanu lub ich kombinacji. Oprócz powlekania stosuje się kalandrowanie, laminowanie mikroporowatymi foliami poliuretanowymi lub przez napylanie podłoża pokrytego klejem, w polu elektrostatycznym, krótkimi włóknami. Więcej w dalszej części.

Trzecia warstwa ma za zadanie nadać odpowiedni wygląd produktowi. Jest to jeden z najważniejszych etapów obróbki wykańczalniczej. Są to najczęściej lakiery:

  • matowe,
  • błyszczące,
  • z efektem perlenia,
  • metalizujące.


Są także stosowane tłoczenia z wzorami

  • geometrycznymi,
  • splotami tkackimi,
  • motywami roślinnymi,
  • przypominające skórę zwierząt.
Stosuje się dodatkowo barwniki cieniujące (antykujące), drukowanie lub flokowanie (imitacja weluru), a także apretury poprawiające tzw. chwyt.

Trzeba przyznać, że syntetyki rozwijają się ostatnio w zadziwiającym tempie. Najnowsze produkty w niektórych parametrach dorównują skórze naturalnej.. Cały czas jest jeszcze problem z uzyskaniem miękkiego i ciepłego tzw. chwytu, chociaż akurat w tej kwestii osiągnięcia są ogromne. Skóry syntetyczne są niestety mało skuteczne w paroprzepuszczalności i zdolności absorpcji potu. Dlatego osoba, która użytkowała takie tworzywo w nasłonecznionej kabinie jachtu, nigdy do niego nie wróci. W czasie upałów klei się do ciała, a podczas snu ślizga się na nim pościel. Gąbki wewnątrz niego gniją i pleśnieją, choć z zewnątrz tego nie widać. Z kolei obicia wykonane z poliuretanów są „oddychające”, ale łuszczą się i rozwarstwiają.

Dlatego w miejscach, gdzie nie ma bezpośredniego kontaktu z wodą warto użyć tkaniny. Natomiast w kokpicie należy stosować skóry syntetyczne, wykorzystując ich cenne zalety: Są całkowicie wodoodporne, nie wymagają praktycznie pielęgnacji, zawierają filtry UV, dzięki strukturze z zamkniętymi porami nie absorbują brudu i kurzu. Dlatego są idealne dla alergików. Bardzo łatwe w czyszczeniu. Podstawowe typy skór syntetycznych wykorzystywanych w tapicerstwie:

  • MATERIAŁ Z PCV – Polichlorek winylu z dodatkiem plastyfikatorów i barwników – materiał tradycyjny, mocny, wodoodporny. Niestety dosyć twardy w dotyku. 
  • MATERIAŁ Z PU – Powlekany skoagulowanym poliuretanem. Materiał porowaty, przepuszczający powietrze i parę wodną. Poliuretan jest ciepły i miękki. Produkt nowoczesny, mający wielki potencjał, niestety, niezbyt trwały, podatny na uszkodzenia mechaniczne i rozwarstwienie. Niezbyt lubi wodę.
  • MATERIAŁ MIESZANY – Mieszanka PU, PCV i innych składników, ma na celu połączenie najlepszych cech poszczególnych elementów składowych w jednym produkcie.

Ze względu na właściwości różne rodzaje skór syntetycznych najlepiej spisują się w następujących zastosowaniach:

  • PCV – tapicerka jachtowa zewnętrzna, fotele sternika, pokrowce.
  • PU- siedziska, oparcia i poręcze kanap i foteli w kabinie, materace, podsufitki
  • MATERIAŁ MIESZANY – siedziska, oparcia i poręcze kanap i foteli w kabinie, podsufitki

Grupy tkanin:

1. Nieprzepuszczające wody

materiały najczęściej akrylowe lub poliestrowe, impregnowane jednostronnie. Są produkowane w różnych grubościach

  • Cienkie, miękkie są stosowane jako pokrowce na siedziska i materace do opalania. Często z dekoracyjnym splotem i ciekawą fakturą powierzchni.
  • Grube, stosunkowo sztywne, o zwiększonej odporności na przemakanie używamy na zadaszenia i plandeki. Mają splot płócienny i gładką powierzchnię.
  • Różnego rodzaju tkaniny o pośrednich parametrach są przeznaczone na osłony słoneczne i wiatrowe.

2. Materiały ażurowe (siatkowe)

  • Można stosować zarówno jako samodzielne elementy siedzisk (tkanina rozpięta na ramie), jak również jako oryginalne dodatki wykończeniowe do poduch tapicerowanych i na osłony słoneczne.

Wszystkie te materiały produkowane są z syntetycznych włókien odpornych na UV, erozję chemiczną i biologiczną. Barwione są w masie, więc nie występuje zjawisko odbarwiania. Nałożone apretury przeciwwodne są przezroczyste, niektóre powodują lekki połysk. W materiałach najwyższej klasy stosowanych na zadaszenia impregnat skutecznie chroni przed przesiąkaniem deszczówki zebranej w zagłębieniach dachu, ale jednocześnie pozwala tkaninie „oddychać”. To znaczy, że nadmiar pary wodnej uchodzi z wnętrza łodzi, przenikając przez tkaninę. Tym sposobem nie występuje zjawisko zawilgocenia i pleśnienia wnętrza plandeki czy dachu.

TKANINY WODOODPORNE

Najnowszą ofertą dla armatorów jest produkt łączący w sobie zalety skajów i miękkich, szlachetnych welurów. Jest to tkanina powlekana.

Z zewnątrz wygląda jak nubuk typu Alcantara, a wewnątrz ukryta jest specjalna warstwa izolacyjna nie przepuszczająca wody, nawet w czasie wielkiej fali zalewającej pokład. Siedzimy więc na kanapie pokrytej puszystym welurem, a jednocześnie nie musimy się przejmować, że deszcz lub fala zmoczą nam gąbki wewnątrz siedzeń. Mało tego, tkanina nie nasiąka wodą, więc jest błyskawicznie sucha. Mamy zaszczyt jako jedna z niewielu firm w Europie oferować te nowoczesne produkty naszym Klientom.