Pierwsza warstwa to podkład z jednego z trzech materiałów:
Druga warstwa (polimerowa) stanowi właściwą strukturę skóry. Od niej w dużej mierze zależy grubość, miękkość i wytrzymałość wyrobu. Wykonana jest najczęściej techniką powlekania bezpośredniego lub pośredniego przez naniesienie na podłoże zmiękczonego polichlorku winylu, żywicy poliamidowej, żywicy poliakrylowej i poliuretanu lub ich kombinacji. Oprócz powlekania stosuje się kalandrowanie, laminowanie mikroporowatymi foliami poliuretanowymi lub przez napylanie podłoża pokrytego klejem, w poluelektrostatycznym, krótkimi włóknami.
Trzecia warstwa ma za zadanie nadać odpowiedni wygląd produktowi. Jest to jeden z najważniejszych etapów obróbki wykańczalniczej. Są to najczęściej lakiery:
Są także stosowane tłoczenia z wzorami
Stosuje się dodatkowo barwniki cieniujące (antykujące), drukowanie lub flokowanie (imitacja weluru), a także apretury poprawiające tzw. chwyt.
Trzeba przyznać, że syntetyki rozwijają się ostatnio w zadziwiającym tempie. Najnowsze produkty w niektórych parametrach dorównują skórze naturalnej. Wadą jest brak paroprzepuszczalności i zdolności absorpcji potu. Cały czas jest także problem z uzyskaniem miękkiego i ciepłego tzw. chwytu, chociaż akurat w tej kwestii osiągnięcia są ogromne. Należy jednak przede wszystkim podkreślić cenne zalety takich materiałów: Są w większości całkowicie wodoodporne, nie wymagają praktycznie pielęgnacji, dzięki strukturze z zamkniętymi porami nie absorbują brudu i kurzu. Dlatego są idealne do codziennej eksploatacji na motocyklu. Bardzo łatwe w czyszczeniu.
Podstawowym typem skóry syntetycznej wykorzystywanej w tapicerstwie motocyklowym jest polichlorek winylu z dodatkiem plastyfikatorów i barwników – materiał tradycyjny, mocny, wodoodporny. Fabryczne kanapy są zawsze pokrywane skórą syntetyczną na bazie PCV o grubości 0,7 – 0,8 mm. Jeśli producent nie zaoszczędzi na jakości, taka tapicerka może przetrwać kilka lat, choć jest dosyć cienka. Nasza firma opracowała specjalne materiały syntetyczne o grubości 1,1 mm, 1,2 mm, 1,5 mm, które są produkowane dla nas od lat i cieszą się wśród motocyklistów ogromnym powodzeniem. Są całkowicie wodoodporne, niepodatne na erozję biologiczną, uszkodzenia mechaniczne i promieniowanie UV. Są dostępne w wielu kolorach i niepowtarzalnych wzorach: